بازی

ساخت ماشین کنترلی با مقوا

ساخت ماشین کنترلی

ساخت ماشین کنترلی در خانه با استفاده از مقوا، می تواند یک تجربه جالب و لذت بخش باشد. ساخت ماشین کنترلی با مقوا سریع و کم هزینه است. علاوه بر این‌ها انجام این کار در خانه موجب سرگرمی کودکان و پرورش مهارت‌های آن‌ها می‌شود.

برای خرید ماشین کنترلی از بازار انتخاب‌های زیادی داریم. انواع مختلفی با توجه به اندازه، هزینه، مکانیسم ساخت و غیره وجود دارد. اما اگر ما بتوانیم ماشین اسباب بازی خودمان را بسازیم، عالی خواهد بود.

اگر علاقمند به ساخت کاردستی‌های الکترونیکی مانند ساخت ماشین کنترلی هستید در این مقاله از بازیکده با ما همراه باشید تا با نحوه ساخت ماشین کنترلی آشنا شوید.

ساخت ماشین کنترلی در خانه

ماشین خانگی را می توان به روش های مختلفی ساخت. ما می توانیم از مواد ساده مانند مقوا و موتور dc استفاده کنیم تا به راحتی یک ماشین ساده بسازیم. این ماشین اسباب بازی خانگی می تواند برای دانش آموزانی که در مدرسه تحصیل می کنند بهترین باشد. این آزمایش علمی جالب می تواند منبع خوبی برای درک برخی اصطلاحات علمی مانند برق، جریان، سوئیچ، موتور dc و غیره باشد. 

با کمک برخی از مواد رایجی که در اطراف خانه ما یافت می شود، ما می توانیم یک مدل ماشین ساده و مناسب بسازیم. و نکته مهم این است که ما می توانیم آن را به عنوان پروژه های علمی هم نشان دهیم.

وسایل مورد نیاز برای ساخت ماشین کنترلی

برای ساخت ماشین کنترلی از مواد ساده موجود در اطراف خانه استفاده می‌شود. برخی از مواد مورد نیاز برای ساخت این پروژه ماشین عبارتند از:

  • یک باتری 9 ولتی
  • یک کانکتور باتری
  • یک کلید یا سوئیچ برای خاموش/روشن کردن جریان برق 
  • یک موتور DC 6 تا 12 ولت
  • درب بطری به عنوان چرخ ماشین
  • نی
  • سیم فلزی
  • و برخی از مواد اولیه دیگر مانند چوب بستنی، چسب، آهن لحیم کاری و…

ساختن ماشین کنترلی

نحوه ساخت ماشین کنترلی

پس از جمع آوری تمام مواد مورد نیاز، ساخت ماشین کنترلی را شروع می‌کنیم. 

اول از همه شروع به ساخت چرخ ماشین می‌کنیم. درب بطری را به وسیله میله لحیم کاری یا یک میله داغ از وسط سوراخ کنید.  

یک میله فلزی بردارید و آن را از درپوش بطری رد کنید و با چسب آن را بچسبانید. یک نی را از میله فلزی رد کنید و چرخ دیگر را در انتهای دیگر بچسبانید.

چرخ عقب ما آماده است. برای آزمایش، چرخ‌ها را بچرخانید. اگر آزادانه بچرخد، کار ما کاملاً خوب است.

در مرحله بعد، یک موتور dc با قرقره بگیرید. این قرقره را به یک درب بطری بچسبانید.

یک چوب بستنی را در یک طرف باتری 9 ولت بچسبانید و انتهای بعدی چوب بستنی به موتور dc چسبانده شود. بعد از این کار چرخ عقب را به قسمت وسط باتری بچسبانید. این شکل کلی ماشین  را به ما می دهد.

حالا وقت آن رسیده است که سیم ها را به موتور dc و باتری اضافه کنید. همچنین از سوئیچ  یا کلید برای اتصال و قطع جریان استفاده کنید.

انواع ماشین های اسباب بازی خانگی

ما می توانیم در خانه انواع مختلفی از ماشین ها را در خانه بسازیم. در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.

ساخت ماشین کنترلی با موتور DC

ما می توانیم مدل های مختلف ماشین اسباب بازی را در خانه بسازیم که یکی از آنها ماشین موتور dc است. همچنین می توان آن را به عنوان ماشین برقی خانگی هم نامید. برای ساخت ماشین کنترلی برقی می توان از انواع موتور dc مانند موتور 3 ولت dc، موتور 6 ولت dc، موتور 12 ولت dc استفاده کرد.

کاردستی ماشین کنترلی

ساخت ماشین کنترلی مقوایی

مقوا منبع مهم دیگری است که می توانیم از آن ماشین بسازیم. برش مقوا بر اساس طراحی آسان است. ما به راحتی می‌توانیم مقوا را به اشکال مختلف برش دهیم و به اشکال مختلف وسایل نقلیه مانند ماشین مسابقه، جیپ، ماشین ساده، کامیون و غیره بسازیم.

جمع بندی

ساخت ماشین کنترلی به عنوان یک آزمایش علمی مزایای زیادی دارد. پروژه ماشین کنترلی می تواند بهانه خوبی برای یادگیری در مورد موتور dc باشد. ما می توانیم در مورد اصول کار موتور dc، انواع مختلف موتور dc و غیره اطلاعات کسب کنیم.

برای ساخت ماشین کنترلی اصطلاحات علمی مانند مدار الکتریکی، موتور dc، کلید، سلول، مقاومت، سیم و … استفاده می شود. دانش آموزان می توانند این اصطلاحات و کاربردهای آن را بهتر درک کنند. این نوع آزمایش‌های علمی همواره دانش آموزان و کودکان را به سمت تحصیل علم جذب می کند.

سوالات متداول

از کجا می‌توان ماشین کنترلی خرید؟

شما می‌توانید انواع ماشین کنترلی از ماشین مسابقه گرفته تا ماشین آفرود و کلاسیک را از فروشگاه اسباب بازی بازیکده تهیه کنید.

ماشین کنترلی برای چه سنی مناسب است؟

ماشین‌های کنترلی طراحی های مختلفی دارند که باعث شده است برای تمام سنین کاربرد داشته باشند. ماشین‌های ساده‌تر برای کودکان زیر 8 سال و ماشین‌های با طراحی پیچیده‌تر برای کودکان بالای 8 سال مناسب است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *