بازی

تاثیر اسباب بازی بر یادگیری کودکان

تاثیر اسباب بازی بر یادگیری کودکان

تاثیر اسباب بازی بر یادگیری کودکان به چه صورتی است؟ همه ما می‌دانیم که اسباب‌بازی‌ها، بخش سرگرم‌کننده دوران کودکی هستند. آن‌ها همچنین اثرات مثبت متعددی بر رشد کودکان دارند، از تشویق یادگیری و ارتقاء فعالیت بدنی گرفته تا ایجاد اعتمادبه‌نفس و غیره.

مهم‌ترین تاثیر اسباب بازی بر روی کودکان، تأثیر بر یادگیری آن‌هاست. در این پست از بازیکده می‌خواهیم جنبه های مختلف تاثیر اسباب بازی بر یادگیری کودکان را مورد بررسی قرار دهیم.

مطلب پیشنهادی: خرید اسباب بازی

مهم‌ترین تاثیر اسباب بازی بر یادگیری کودکان

همان‌طور که گفتیم اسباب‌بازی، جنبه‌های مختلفی از زندگی یک کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمک به یادگیری.
  2. کمک به ایجاد اعتمادبه‌نفس.
  3. کمک به یادگیری مهارت‌های حرکتی.
  4. کمک به ترویج فعالیت بدنی.
  5. تاثیر بازی در یادگیری علوم و مهارت‌های اجتماعی.
  6. کمک به ایجاد خلاقیت و تخیل.
  • نقش بازی در یادگیری

اسباب‌بازی‌های زیادی وجود دارد که به‌طور خاص برای آموزش طراحی شده‌اند. کودکان از زمانی که نوزاد هستند تا زمانی که بزرگ می‌شوند با اسباب بازی سروکار دارند و قطعاً این اسباب بازی‌ها روی یادگیری آن‌ها اثر خواهد گذاشت.

برای مثال نوزادان و کودکان خردسال از بازی با اسباب‌ بازی‌هایی که رنگ‌ها، الفبا، حیوانات و غیره را به آن‌ها می‌آموزد، بسیار لذت می‌برند. یا به‌طور مشابه، کودکان بزرگ‌تر از بازی با کیت‌های کاردستی و دیگر اسباب‌بازی‌های دستی هنگام بازی لذت می‌برند.

انواع اسباب‌بازی‌ها، به‌خصوص اسباب بازی لگو و بازی‌های دستی، می‌توانند به بچه‌ها در رشد مهارت‌های حل مسئله بسیار کمک کنند. اسباب‌بازی‌های زیادی نیز وجود دارد که به آموزش حل تعارض و علت و معلول کمک می‌کنند. به‌صورت کلی می‌توان گفت بسته به سن کودک انواع اسباب‌بازی‌ها را می‌توان برای آن‌ها به کار برد که روی یادگیری آن‌ها تأثیر خواهد گذاشت.

اسباب بازی برای کودکان

  • بهبود اعتمادبه‌نفس

یکی از راه‌های ایجاد اعتمادبه‌نفس در کودک انجام بازی است که این کار بیشتر از طریق بازی با اسباب‌بازی‌ها انجام می‌پذیرد. کودکی که اعتمادبه‌نفس داشته باشد توانایی و انگیزه بیشتری برای یادگیری دارد و می‌توان گفت که این تاثیر اسباب بازی بر یادگیری کودکان است.

اسباب بازی‌ها به کودکان یاد می‌دهند که چطور با آزمون‌ و خطا کار کنند و با استفاده از آن‌ها اعتماد به‌نفس خود را افزایش دهند.

  • بهبود و یادگیری مهارت‌های حرکتی

یادگیری مهارت‌های حرکتی برای یک کودک همیشه یک چالش بوده است. اسباب‌بازی‌ها نقش بسیار پررنگی در یادگیری مهارت‌های حرکتی کودکان دارند. برای مثال گرفتن و کشیدن اشیا از عادت‌های یک کودک نوپا است که در این رابطه استفاده از اسباب‌بازی‌های حسی به کودک کمک می‌کند مهارت‌های حرکتی خود را ترویج کند و به هماهنگی دست‌وپا، چشم و … نیز کمک می‌کند.

  • بهبود فعالیت بدنی کودک

ارتقای حرکت بدنی و یادگیری این حرکات یکی دیگر از تاثیر اسباب بازی بر یادگیری کودکان است. اسباب‌بازی‌های ورزشی به یادگیری مهارت‌های حرکتی، تقویت ماهیچه و استخوان‌ها و تقویت سلامت روان کودک کمک می‌کند. از این‌دست اسباب‌بازی‌ها می‌توان به توپ‌ها، طناب بازی‌ها، اسباب‌بازی‌های آبی و… اشاره کرد که هرکدام به‌نوعی یک مهارت را به کودک می‌آموزند.

  • تاثیر بازی در یادگیری علوم و مهارت‌های اجتماعی

یکی دیگر از رایج‌ترین تأثیرات اسباب‌بازی بر یادگیری کودکان تأثیر روی مهارت‌های اجتماعی آن‌هاست. اسباب‌بازی‌ها کودکان را تشویق می‌کنند تا با افراد دوروبر خود تعامل برقرار کنند و با آن‌ها حرف بزنند. به‌طور مثال پازل‌ها میتوانند کودک را وادار کنند که از پدر و مادر، خواهر و برادر و… خود سؤال کنند و با آن‌ها تعامل برقرار کنند.

همچنین اسباب‌بازی‌هایی که برای کارهای گروهی طراحی‌شده‌اند به کودک کمک می‌کنند که در بازی‌ها مشارکت داشته باشند و بتوانند با دوستان و کودکان دیگر ارتباط برقرار کنند.

تاثیر اسباب بازی بر کودکان

  • پرورش خلاقیت و تخیل کودک با اسباب‌بازی

بازی‌ها علاوه بر تأثیر روی یادگیری مهارت‌های حرکتی، فنی، اجتماعی و… به رشد و نموی تخیل کودک نیز کمک زیادی می‌کنند. اسباب‌بازی‌هایی مانند بلوک‌های ساختمانی، عروسک‌ پولیشی، و ماشین‌کنترلی یا قطار می‌توانند مهارت‌های مفید زندگی مانند داستان‌گویی، خلاقیت، طنز و موارد دیگر را تشویق کنند.

مطلب پیشنهادی: خرید ماشین کنترلی

سخن پایانی

به‌ صورت کلی می‌توان گفت که تاثیر اسباب‌ بازی بر یادگیری کودکان یک واقعیت کتمان ناپذیر است. اسباب‌بازی بر جنبه‌های مختلف زندگی یک کودک تأثیر می‌گذارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پرورش و تقویت مهارت‌های یادگیری اشاره کرد. امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع‌شده باشد و شما بتوانید از اسباب‌بازی‌ها به نحو احسن برای پرورش کودک خود استفاده کنید.

سوالات متداول

بازی با لگو چه تاثیری بر روی کودکان دارد؟

بازی با لگو مهاررت حل مساله و مهارت های ریاضی را در کودکان پرورش می دهد. همچنین باعث افزایش خلاقیت کودکان می شود.

بازی های گروهی چه تاثیری بر کوکان دارد؟

مهمترین تاثیری که بازی های گروهی روی کودکان می گذارد، ارتقا مهارت های اجتماعی کودکان است.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *